Tak nám zase na Štědrý večer pos dávali pohádku. První povídání o ní jsem našel v televizním programu čtrnáct dní předem. Viděl jsem jakože prince a otráveně vhodil čtení zpátky do regálu. No ale samozřejmě mi to nedalo a díval jsem se. Poprvé jsem pohádku nestihl od začátku a tak nepochopil některé souvislosti. Takže jsem si ji včera pustil znovu. Přijíždí rytíř Teodor a já se musím začít smát. Moje asociace vypadala takto:
![Vítej doma Same, co indiáni?](https://sp-ao.shortpixel.ai/client/to_webp,q_glossy,ret_img,w_720,h_404/https://proexcel.cz/wp-content/uploads/pravy-rytir-teodor.jpg)
![Vypadá jak já, jestli se nepletu, chi chi](https://sp-ao.shortpixel.ai/client/to_webp,q_glossy,ret_img,w_720,h_404/https://proexcel.cz/wp-content/uploads/pravy-rytir-hawkins.jpg)
Ano, některé dámy se musí smířit s tím, herci, jako je Jiří Langmajer nebo Lukáš Vaculík už nejsou nejmladší. Ale tahle hučka je prostě.. směšná.
A je to tady, budoucí princ – rytíř Vincent z Brrrrtníku přichází.
![No to si děláte srandu...](https://sp-ao.shortpixel.ai/client/to_webp,q_glossy,ret_img,w_720,h_404/https://proexcel.cz/wp-content/uploads/pravy-rytir-vincent.jpg)
Nicméně scéna, kdy mě doslova zamrazilo v zádech a je naprosto děsivá, přišla vzápětí. K mladému Hitlerovi opravdu nemá daleko.
![Šmarjá nezvedej tu pravici, hochu!](https://sp-ao.shortpixel.ai/client/to_webp,q_glossy,ret_img,w_720,h_404/https://proexcel.cz/wp-content/uploads/pravy-rytir-nemec.jpg)
Dobře, rychle zapomenout na tuhle scénu, myslet si, že je taky jak z divokého západu (snad postava Bloody Foxe) a jít dál.
Princezna. Inu, hezká. Přecházím vtípek ze Šípkové Růženky a začínám mít problém s něčím jiným. Se zvukařem. Už když se vracel Teodor domů, nějak mi nesedly hlasy lidu. Ve scéně, kdy princezna stojí v ohnivém kruhu, ječí jak o život už několik sekund a přitom to podle snímku sotva cedí skrz zuby.
![Princezna v ohnivém kruhu](https://sp-ao.shortpixel.ai/client/to_webp,q_glossy,ret_img,w_720,h_404/https://proexcel.cz/wp-content/uploads/pravy-rytir-princezna.jpg)
A následuje z okolí prostě divné „naše princezna, co se to stalo…“.
Fajn, rytíři jsou na cestě, hospoda, jasně, dva týpci, co se k nim přidají a všichni víme, co se stane na cestě zpátky. A máme tu další postavy – černokněžník a trpaslík. Sáhodlouhá scéna, kdy trpaslík vypráví princezně, co je zač. A naprosto a totálně zbytečná story a postava jako taková.
![Velký trpaslík, co moc vyrostl](https://sp-ao.shortpixel.ai/client/to_webp,q_glossy,ret_img,w_720,h_404/https://proexcel.cz/wp-content/uploads/pravy-rytir-trpaslik.jpg)
Globálně vzato, přijde mi, že scénárista nebo někdo další udělal škrty, čímž totálně rozboural koncept. Proč? No mě se neptejte, proč ve dvou záběrech někdo černokněžníka zmenšil na velikost trpaslíka a z trpaslíka udělal vysokého člověka. Hatláma patláma, paprťála.
![Černokněžník je tady jako trpaslík? Četl někdo scénář?](https://sp-ao.shortpixel.ai/client/to_webp,q_glossy,ret_img,w_720,h_404/https://proexcel.cz/wp-content/uploads/pravy-rytir-cernokneznik.jpg)
Tak Jaromír Hanzlík. No dobře, ale opět, co ten zvuk, a je to jeho hlas? Musím se ovšem přiznat, že líčení coby starce mě dostalo.
![Černokněžník jinak...](https://sp-ao.shortpixel.ai/client/to_webp,q_glossy,ret_img,w_720,h_404/https://proexcel.cz/wp-content/uploads/pravy-rytir-starec.jpg)
Přeludy… Inu, když už postava překoná překážku, pokušení, tak by to mělo být uzavřené kolo a ne ho pokoušet znovu, což se v případě Teodora děje a navíc to hodně skřípe. V záběru níže nevím, jestli to Martin Kraus na Vincenta hraje, nebo jak to chápat, a nabízí se myšlenka, proč Vincent neslyšel volání provokatérského přeludu a nešel radši zastavit otce.
![Přelud se vrací...](https://sp-ao.shortpixel.ai/client/to_webp,q_glossy,ret_img,w_678,h_381/https://proexcel.cz/wp-content/uploads/pravy-rytir-preludy.jpg)
Scéna s vodopádem proběhne naprosto tiše. Je skutečný nebo počítačově udělaný? Je to jedno, záběr zbytečný (nebo mu nerozumím).
![Vodopád a co jako?](https://sp-ao.shortpixel.ai/client/to_webp,q_glossy,ret_img,w_678,h_382/https://proexcel.cz/wp-content/uploads/pravy-rytir-vodopad.jpg)
Hmm, vražda víly v přímém přenosu. Upřímně řečeno, od Boženy Němcové nebo z ruské Krásy nesmírné jsme zvyklí na ledacos, ale přeci jen…
![Vražda víly](https://sp-ao.shortpixel.ai/client/to_webp,q_glossy,ret_img,w_678,h_381/https://proexcel.cz/wp-content/uploads/pravy-rytir-vila.jpg)
Jdeme dál. Jedna nesmyslná scéna střídá druhou. Jak to bylo mezi vílou a černokněžníkem se snad ani nesnažme pochopit. Vincent v ohnivém kruhu fňuká a klečí dlouhý čas kdo ví proč, uvědomělý Teodor se po (porodním) výkřiku víly sám zbavuje vlivu přeludu…
![Bože uhořím, to pálí, maminkóó!](https://sp-ao.shortpixel.ai/client/to_webp,q_glossy,ret_img,w_720,h_404/https://proexcel.cz/wp-content/uploads/pravy-rytir-plameny.jpg)
![A dost, mě to kouzlo nebaví.](https://sp-ao.shortpixel.ai/client/to_webp,q_glossy,ret_img,w_678,h_381/https://proexcel.cz/wp-content/uploads/pravy-rytir-procitnuti.jpg)
Aby toho nebylo málo, začínám být lehce alergický na Tatianu Pauhofovou a její herecké umění „na ksicht“. No podívejte se, jak se tváří na smrtelném loži. Tolik blaženosti.
![Ouvej ouvej, to to bolí, já asi brzo umřu.](https://sp-ao.shortpixel.ai/client/to_webp,q_glossy,ret_img,w_678,h_381/https://proexcel.cz/wp-content/uploads/pravy-rytir-bolest.jpg)
A tak Teodor vyfasuje do přilby děravé jak řešeto kouzelnou vodu. Co na tom, že barva vody je stejná, jakou na počítači přidělili přeludům, i když by bylo vhodné oddělit dobrá a zlá kouzla. Takhle to vypadá, že přeludy i voda patří na jednu stranu dobra či zla, a děcka, vyberte si.
![Mladý požárník...](https://sp-ao.shortpixel.ai/client/to_webp,q_glossy,ret_img,w_720,h_404/https://proexcel.cz/wp-content/uploads/pravy-rytir-prilba.jpg)
Víckrát jsem si pouštěl scénu, kdy pes napadne Vincenta. Je sice okaté, jak mu při útěku nastaví ruku k zakousnutí, nicméně bandáže na ni moc není a asi to dvakrát příjemné pro figuranta nebylo. Při krokování je vidět, že mu z předloktí spadne i „plechový“ chránič ruky. Pejskaři asi moc nadšeni nebudou, když si máme myslet, jak Vincent mlátí (byť na obranu) psa pěstí, i když samozřejmě ke kontaktu nedojde.
![Omráčený (?) pes](https://sp-ao.shortpixel.ai/client/to_webp,q_glossy,ret_img,w_678,h_381/https://proexcel.cz/wp-content/uploads/pravy-rytir-pes.jpg)
Když pominu další zbytečnou scénu, jak Vincent dostává trpaslíka přes vodu (nějak jsem to ani nepochopil), tak se musím zastavit u dalšího nesmyslu. Tím je pokus trpaslíka nasměrovat vodu z kašny na černokněžníka. Na obrázku dole je stav, kdy průvod již míjí kašnu a dojdou minimálně na půl cesty ke králi Jiřímu Kornovi. Takže jak?
![Za kašnou](https://sp-ao.shortpixel.ai/client/to_webp,q_glossy,ret_img,w_678,h_381/https://proexcel.cz/wp-content/uploads/pravy-rytir-kasna-1.jpg)
Závěr souboje mezi Vincentem a panem Hanzlíkem je doslova trapný. Štouch do meče a černokněžník se kácí stylem „hlavně si nic neudělat Jaromíre“.
![Ruka nahoru, pootočit, tak, pomaloučku k zemi...](https://sp-ao.shortpixel.ai/client/to_webp,q_glossy,ret_img,w_678,h_381/https://proexcel.cz/wp-content/uploads/pravy-rytir-souboj.jpg)
No, a to je konec. Herecké výkony bídné, a to od hlavních postav až po kompars (hrádek, ostatní vily), děj táhlý, o ničem. A za mladého prince (rytíře) nasadit tohle, co z jedné strany má s odpuštěním blízko k výrazům 40 kg i s postelí (Dachau) a z druhé podobu a střih Hitlera, to je tedy v obsazení pořádná zvrácenost bez ohledu na jeho herecké schopnosti. Vizuální efekty ovšem nebyly špatné, „zátoka víl“ třeba docela fajn. Zajímalo mě, kdo dělal hudbu. Xindla X jsem vyčetl až z titulků a hodně mě to překvapilo. Muzika taky nebyla vyloženě špatná (na rozdíl od práce zvukaře a postsynchronů), ale místy odfláknutá stejně jako texty písní. To ostatně Xindl X předvádí i na hudební scéně. Texty míval vyšperkované, ale bývávalo.
Pozn. V době, kdy jsem začal psát tento článek, už běželo deset minut pirátské pohádky na první svátek. A já věděl, že bude hůř.